10 sep – Invigning av våtmark & fågeltorn på Ollasgården

Vi i Naturskyddsföreningen vill tipsa om invigning av en nyanlagd våtmark samt fågeltorn i en ängslada på Ollasgården i Bäsinge den 10 september kl 9.30.

Se program och tider nedan. För samåkning, kontakta Ann-Sofie Hildonen på tel. 070-267 88 23.

Plats: Ollasgården, Bäsinge 107, 775 96 Krylbo

Länk till karta på Google maps: https://goo.gl/maps/BGLYB6SFLwnT3sC69

Foto: Rolf Harbom

Datum: 10 september

Tid: 9:30-12:00

9:30. Samling vid logen på Ollasgården.

Kort introduktion av program och upplägg.

Därefter promenad ner till den nyanlagda våtmarken, där en ängslada har byggts om till fågeltorn.

Tornet invigs av Avesta Naturvårdsstiftelse, som finansierat utsiktsplatsen.

Ordföranden, Kalle Hedin, informerar kort om stiftelsens verksamhet. Mats Forslund, Avesta Ornitologiska Förening, berättar om fågellivet i trakten.

Ca 10:30. Visning av gården.

Sven Erik Eriksson, vinnare av Dalarnas Byggnadsvårdspris 2023, förevisar bergsmansgården och berättar om restaurering av smedja, rökbastu, ängslada med halmtak.

Vi återsamlas sedan på logen för att fika och få en sammanfattning och ytterligare information om bergsmansgården. Därefter fortsatt visning av gården.

Fika finns att köpa från 9:00 till 13:00. Hembakat surdegsbröd på kultursorter av vete och råg.

Oömma skor rekommenderas.