15 aug – Guidad båttur i Färnebofjärdens nationalpark

Avesta Naturskyddsförening bjuder in till guidad båttur i Färnebofjärdens Nationalpark den 15 augusti 2021

Förra årets motsvarande tur blev väldigt uppskattad. Därför gör vi den även i år. I år behöver vi inte några särskilda restriktioner med anledning av Coronan, vilket gör det enklare. Vi väljer också en lite annorlunda resväg. Guide blir som förra året Kalle Hedin och kaptenen Lars Nyholm.

I år utgår båten från Dragsbron som är smalaste stället på Strångnäs (på kartor strax efter/söder Dragsheden) 4 km rakt söderut från Nässja plantskola, eller om man så vill 7 km rakt söderut från Österfärnebo idrottsplats. Bästa vägen dit är via Horndal – Österfärnebo. Från Avesta tar det knappt en timme. Vi återkommer till anmälda om samåkning och träffpunkt.

Avgång med båten kl 14.00 och åter ca 18.00.

Medhavd matsäck gäller. Flytvästar ingår i paketet.

Klädsel efter väder.

Båten är en bekväm pontonbåt utan tak. Båten tar 12 passagerare, inklusive barn.

Mängder med information om Färnebofjärdens mycket höga naturvärden finns bl.a. om man googlar på Färnebofjärdens Nationalpark och på Nedre Dalälvens hemsida: nedredalalven.se

Mycket subventionerat pris per deltagare är 200 kr.

Anmälan sker till Ann-Sofie Hildonen på nummer 070-2678823 senast den 20 Juli. På grund av begränsat antal passagerare till 12 st gäller ”först till kvarn”.

Varmt välkomna med er anmälan!