Kretsmedlemsbrev december 2020

Hej Du medlem i Avesta Naturskyddsförening,

År 2020 har känts lite som ett ”inställt” år.
Vi hann ha en föreläsning på biblioteket i januari, guidad tur vid ”Dödafallen” om dess historia och flora i maj, De vilda blommornas dag i juni och utflykt på Färnebofjärden i september.

Hur vi ska planera 2021 är ännu oklart men vi tänker oss kanske utomhusaktiviteter om biologisk mångfald, vattenfrågor och våtmarksutbyggnad. I den mån vädret och pandemin tillåter. Gärna någon intressant föreläsning. Kom gärna med förslag till oss om du har någon idé!

En aktivitet som nu ändå pågår – på initiativ av FN-föreningen Södra Dalarna – är ett nätverksprojekt som heter ”Klimatsmart omstart i södra Dalarna”. Gemensamt för FN-föreningen, Naturskyddsföreningarna och Fridays för future i Avesta, Hedemora och Säter.
Starten var 24/10 (FN-dagen) på Avesta teater. Den föreställningen kan man nu se genom att gå in på Dalavisions hemsida.

Tanken är att samlas för att stimulera det lokala miljö- och klimatarbetet. Hur kan vi bidra till en hållbar utveckling i Dalarna och Världen?

Vi vill samla de föreningar, organisationer och företag i södra Dalarna som har intresse av att ingå i ett nätverk.
Grunden är agenda 2030-målen som FN har satt upp.

Rent vatten och frisk biologisk mångfald. Hur produceras maten – vilken livsmedelsstrategi är hållbar? Varifrån ska all fossilfri el komma? Hållbar industri och infrastruktur, konsumtion och produktion.
Det finns många områden att granska.

Vill Du vara med i detta nätverk – kanske inom något speciellt område?
Snart kommer vi att ha en hemsida och facebooksida. Nu finns en gemensam mailadress att sända ideer och synpunkter till: klimatsmartomstart@gmail.com.
Anmäl annars intresse till annsofie.hildonen@gmail.com.

Hoppas Du får en GOD JUL och håller dig frisk!
Vi ses 2021

Ann-Sofie Hildonen