Föreläsning 17/9 – Elbilen och jakten på metallerna

Tisdag den 17 september kl. 18.30 bjuder Naturskyddsföreningen i Avesta in till föreläsning på biblioteket med Arne Müller som föreläser på temat ”Elbilen och jakten på metallerna”, som en del av en föreläsningsturné i Dalarna.

Arne Müller har granskat elbilens miljökonsekvenser. Han presenterar nya fakta om dagens gröna teknik; elbilar, solceller och vindkraft som alla kräver utvinning av  metaller i en ny skala. Han resonerar kring möjliga vägar i framtiden vid omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Arne är en av de personer som har mest kunskap om den ekonomisk-politiska problematiken kring metallutvinning i Sverige. Arne att knyter föreläsningen till frågor som har lokal betydelse.

Föreläsningen tar ungefär 45 minuter. Sedan finns plats för alla de frågor som brukar komma i samband med föreläsningen.

Föreläsningen inleds med att Anders Gottberg från Naturskyddsföreningen i Falun ger en kort översikt över Naturskyddsförengens mineralpolicy och det verktyg som föreningen tagit fram för att arbeta med lokala gruvetableringsplaner.

Vem är Arne Müller?

Arne är en undersökande journalist och författare. Han har i tidigare reportageböcker granskat gruvboomen, etableringen av vindkraftverk och vad som styr inflyttningen till storstäderna. 2016 vann Arne Müller Föreningen grävande journalisters pris Guldspaden för sin bok Norrlandsparadoxen. Nyligen släpptes han senaste bok ” Elbilen och jakten på de nya metallerna”. Boken kommer att finnas att köpa på plats. Läs för övrigt om böckerna på nätet, se t ex https://www.bokus.com/bok/9789187949869/elbilen-och-jakten-pa-metallerna/

Om du inte har möjlighet att gå på föreläsningen i Avesta så kan du gå på annan ort i Dalarna då detta är en del av en föreläsningsturné.

tis 17/9 Avesta bibliotek kl 18.30

ons 18/9 Borlänge kl 18.30 CTH Hattmuseum,Vattugatan 3